Geoblog.pl    Spart    Podróże    Indonezja,Singapur,Malezja- wulkany,rafy i tysiące wysp    Z serii azjatyckie "must see", pozostałość po buddyjskim okresie na Jawie

Z serii azjatyckie "must see", pozostałość po buddyjskim okresie na Jawie

Indonezja
Indonezja, Borobudur

Przyznam się szczerze że Borobudur zawsze znajdowało się na szczycie mojej listy must see i nie sądziłem że tak szybko uda mi się je z tej listy skreślić :).

Wczesnym rankiem wyruszamy z Yogyakarty samochodem, który wynajeliśmy wraz z kierowcą. Pozwala nam to zaoszczędzić dużo czasu, w przeciągu jednego dnia jesteśmy w stanie dojechać i wyjść na punkt widokowy aby podziwiać wschód słońca na tle wulkanu Merapi i Borobudur, zwiedzić świątynie, dojechać do podnoża wulkanu, zwiedzić Prambanan, pojechać do pięknie położonej restauracji Bamboo i na koniec zwiedzić zakład w którym tworzy się Batiki. Jeżeli jesteśmy w grupie min 4 osobowej koszt takiej wycieczki jest bardzo umiarkowany, a wrażenia niesamowite.
Isnieje oczywiście opcja przejazdu transportem lokalnym z Yogyakarty do Borobudur, z Borobudur do Prambanan i powrotu do miasta. Jest to jednak opcja bardzo czasochłonna, męcząca no i przede wszystkim nie uda nam się zobaczyć wszystkiego.

Zacznijmy więc od Borobudur, początki istnienia tej świątyni datuje się na VIII/IX w.n.e., gdy na wyspie dominowały księstwa założone przez najeźdzców z subkontynentu indyjskiego. Wyznawali oni hinduizm i dominujący w tym czasie w Indiach buddyzm, obie te religie zostały przeniesione i zaszczepionie wśród miejscowej ludności. Dopiero kilkaset lat później wyparte zostały przez islam, który przybył wraz z arabskimi kupcami.
Z całą pewnością można stwierdzić, że nie ma takiej drugiej budowli na świecie jak Borobudur, można ją zwać stupą, piramidą, świątynią, sanktuarium, relikwiarzem, świętą górą, mandalą czy pomnikiem. Każda z tych nazw jest adekwatna, jest to najbardziej rozwinięty przykład stupy (relikwiarz, pomnik- we wnętrzu składało się relikwie Buddy lub sutry), która zyskała formę piramidy schodkowe j- poniekąd trzeba wspomnieć że jest zadzwiająco podobna do świątyń wznoszonych przez Majów i pierwszych piramid schodkowych w Egipcie.
To co odróżnia tą świątynie od innych tego typu to to że budowniczowie wykorzystali naturalne skalne wzgórze, które znajdowało się w tym miejscu i obłożyli je setkami tysięcy odpowiednio dobranych i obrobionych kamieni.
Pięć dolnych tarasów ma kształt pociętych uskokami kwadratów, a trzy górne są idealnymi kołami, na których umieszczono 72 małe stupy z posągami Buddy w środku. Na samym szczycie budowli znajduje się zaś dużo większa, pusta stupa. Efekt jest taki, że jeśli spojrzymy na Borobudur z lotu ptaka, to widzimy ułożoną na ziemi ogromną buddyjską mandalę.
Świątynie najlepiej zobaczyć o wschodzie słońca z punktu widokowego, który znajdue się kilka kilometrów na południe, a następnie wcześnie rano zwiedzić sam obiekt, kiedy nie ma jeszcze takiego upału i oświetlenie jest idealne do robienia zdjęć.

PRZYKŁADOWE CENY:

2mln400tyś IDR - wynajęcie na cały dzień samochodu z kierowcą dla 4 osób
(wejście do Borobudur 190tyś IDR i Prambanan 170tyś IDR wliczone w cenę)