Geoblog.pl    Spart    Podróże    Indonezja,Singapur,Malezja- wulkany,rafy i tysiące wysp    Malarstwo techniką batik

Malarstwo techniką batik

Indonezja
Indonezja, Yogyakarta

Ostatną atrakcją (trzeba dodać że nie zamierzoną) była galeria malarstwa wykonywanego tradycyjną metodą batik. Początkowo wydawało mi się to podejrzane, że kierowca tak usilnie nalegał żebyśmy chociaż na chwilę weszli do tego miejsca...no cóż od razu do głowy przychodził typowy indyjski schemat - kierowca poprostu liczył na to że dostanie sowitą prowizję od każdej zakupionej przez nas rzeczy. Pomimo tego postanowiłem że warto zaryzykować, ciekawiło mnie czym charakteryzuje się ta sztuka i czy faktycznie uważał nas za naiwniaków, których łatwo będzie oskubać.
Po oglądnieciu kilkunastu płócien okazało się że to jest właśnie to co chcieliśmy przywieźć na pamiątkę z wyprawy i że każdy chciałby mieć przynajmniej jedną sztukę.

Nasuwa się teraz pytanie - co nas tak zaciekawiło i czym faktycznie charakteryzuje się ta forma sztuki? Od razu spieszę z odpowiedzią, batik to lokalna technika malarska polegająca na kolejnym nakładaniu wosku na tkaninę i kąpieli tkaniny w barwniku, który farbuje jedynie miejsca niezamaskowane warstwą wosku. Proces woskowania i farbowania można, dla uzyskania specjalnych efektów, powtarzać wielokrotnie. Używa się do tego pędzla lub patyczka. Następnie tkaninę zanurza się w zimnej kąpieli barwiącej. Miejsca pokryte woskiem pozostają niezabarwione. Po wysuszeniu można nałożyć woskową kolejną fazę wzoru i ponownie barwić w ciemniejszym barwniku. Tę czynność powtarza się wielokrotnie, a następnie tkaninę przeprasowuje się przez biały papier.
Ceny nie okazały się zbyt wysokie, ponieważ najmniejsze obrazy można było kupić już od 60tyś IDR czyli około 15 PLN. Kierowca nie okazał się typowym naganiaczem, więc zasłużył sobie dodatkowo na napiwek.

Naszą wycieczke kończymy pod Pałacem Sułtana (Kraton)...szkoda tylko że dużo bardziej przypomina on z zewnątrz ekskluzywną stajnie niż pałac i że stosunkowo wcześnie jest zamykany dla zwiedzających. No ale jak to się mówi nie ma tego złego...jeżeli ktoś nie ma zbyt wiele czasu na zwiedzanie tego miasta to z czystym sumieniem można odpuścić to miejsce.

Ruszamy w dalszą część jawajskiej przygody :).

PRZYKŁADOWE CENY:

100yś IDR - bilet kolejowy z Yogyakarty do Malangu (klasa Eksecutif)